Ο ρόλος της φυσικής δραστηριότητας στα άτομα τρίτης ηλικίας είναι πολύτιμος, τόσο για τη σωματική όσο και για την ψυχική τους ευεξία.

Το περπάτημα, το ποδήλατο και το κολύμπι αποτελούν ιδανικές επιλογές για ένα υγιές σώμα και έναν υγιή νου.

Η τρίτη ηλικία (άτομα από 65 ετών και άνω) είναι μια πληθυσμιακή ομάδα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά υγείας και επομένως διαφορετικές διατροφικές – και όχι μόνο – ανάγκες. Η αύξηση του αριθμού των ηλικιωμένων στο σύγχρονο κόσμο είναι σημαντική, καθώς ο ηλικιακός μέσος όρος του πλανήτη μας διαρκώς αυξάνεται. Για το λόγο αυτό δημιουργούνται ολοένα και περισσότερα προγράμματα περίθαλψης των ηλικιωμένων, σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Ο ρόλος της άσκησης είναι καταλυτικός στην πορεία της υγείας των ατόμων τρίτης ηλικίας. Η άσκηση (ή αλλιώς φυσική δραστηριότητα) προσφέρει πολλαπλά οφέλη στη σωματική και ψυχική υγεία των ηλικιωμένων:

Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών

Πληθώρα μελετών αποδεικνύουν ότι η μέτριας έντασης φυσική δραστηριότητα μειώνει σημαντικά την πιθανότητα αιφνίδιου θανάτου. Ακόμη, η άσκηση αποτελεί εργαλείο πρόληψης και , σε ορισμένες περιπτώσεις, θεραπείας ασθενειών όπως καρδιαγγειακά συμβάντα, εγκεφαλικά επεισόδια, υπέρταση, διαβήτης τύπου ΙΙ, και χρόνιες νόσοι των πνευμόνων. Τέλος, η άσκηση φαίνεται να προλαμβάνει την εμφάνιση συγκεκριμένων μορφών καρκίνου όπως του παχέος εντέρου, του μαστού και του προστάτη.

Βοηθά στη συντήρηση του μυοσκελετικού συστήματος

Η σαρκοπενία είναι η απώλεια μυικής μάζας και δύναμης λόγω της ηλικίας και υπολογίζεται σε 20-30% έως την ηλικία των 70 ετών. Η συστηματική άσκηση και συγκεκριμένα οι ασκήσεις αντιστάσεων προλαμβάνουν την απώλεια αυτή και χαρίζουν στο άτομο την δυνατότητα να γίνει δυνατότερο και να μπορεί να κινείται ανεξάρτητα. Ακόμη, η εφαρμογή ενός προγράμματος άσκησης προστατεύει την οστική μάζα και τις αρθρώσεις  προλαμβάνοντας την οστεοπόρωση, την εμφάνιση καταγμάτων και τις αρθρίτιδες.

Βοηθά στη συντήρηση του καρδιοαναπνευστικού συστήματος

Η καρδιά είναι ένας μυς, που όπως και οι υπόλοιποι, γίνονται πιο αδύναμοι με το πέρας των χρόνων. Η άσκηση προλαμβάνει την απώλεια αυτή, ενώ βελτιώνει την αναπνευστική λειτουργία έως 20%.

Βοηθά στον έλεγχο του σωματικού βάρους

Σε κάθε ηλικιακή ομάδα, η άσκηση έχει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του βάρους. Στην τρίτη ηλικία, συγκεκριμένα, ο βασικός μεταβολισμός μειώνεται σημαντικά σε σχέση με τη μέση ηλικία, επομένως η αύξηση του βάρους είναι ευκολότερη. Ακόμη, αλλάζει η σύσταση σώματος, με το ποσοστό λίπους σώματος να αυξάνεται, παράλληλα με την μείωση της μυικής μάζας. Η άσκηση μπορεί να αποτελέσει παράγοντα σταθεροποίησης του βάρους και του σωματικού λίπους, σε συνδυασμό με την κατάλληλη διατροφική προσαρμογή.

Προάγει την ψυχολογική ευεξία

Η άσκηση σχετίζεται με μειωμένη εμφάνιση κατάθλιψης και άγχους στην τρίτη ηλικία, ασθένειες που οδηγούν σε μειωμένη πρόσληψη τροφής και κακή ποιότητα ζωής του ατόμου.

Τι είδους άσκηση ενδείκνυται για άτομα τρίτης ηλικίας;

Η πιο συνήθης άσκηση των ατόμων τρίτης ηλικίας είναι το περπάτημα. 30-45 λεπτά μέτριας έντασης περπάτημα, 3-5 φορές την εβδομάδα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να είμαστε δραστήριοι. Άλλες μορφές άσκησης είναι:

  • το ποδήλατο με χαμηλές αντιστάσεις
  • το κολύμπι
  • το τένις
  • ένα ομαδικό σπορ με συμμετοχή και άλλων ατόμων τρίτης ηλικίας
  • η κηπουρική
  • βαράκια ή μηχανήματα εκγύμνασης μυών χαμηλών αντιστάσεων

 
Η ζωή, επομένως, δεν τελειώνει στα –ήντα, αντιθέτως, ξεκινά η δεύτερη νιότη. Προσοχή όμως στα ατυχήματα. Εκμεταλλευτείτε το!