Οι διατροφικές συνήθειες έχει διαπιστωθεί, από μακροχρόνιες έρευνες, ότι μπορεί να εξηγήσουν την αιτία πρόκλησης του 30% των περιπτώσεων εμφάνισης καρκίνου τόσο στις δυτικές όσο και στις αναπτυσσόμενες χώρες.

 Προκειμένου λοιπόν να μειωθούν τα ποσοστά εμφάνισης κάποιων μορφών καρκίνου (παχέος εντέρου, οισοφάγου) θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και να εφαρμόζονται οι συστάσεις διατροφής και φυσικής δραστηριότητας που δίνονται από τους εξειδικευμένους επιστήμονες.
 

Η διατήρηση του σωματικού βάρους εντός των ορίων του φυσιολογικού

Έχει αποδειχθεί ότι τα υψηλά ποσοστά σωματικού λίπους αυξάνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης διαφόρων τύπων καρκίνου, όπως του παχέος εντέρου, του οισοφάγου (αδενοκαρκίνωμα), του παγκρέατος, του νεφρού και του μαστού (στην εμμηνόπαυση). Ως εκ τούτου, προτείνεται στους ενήλικες να διατηρούν το Δείκτη Μάζας Σώματος (Δ.Μ.Σ.**)μεταξύ 21 και 23. Όσον αφορά τους υπέρβαρους ή παχύσαρκους ασθενείς, συνιστάται το σωματικό τους βάρος να παραμείνει τουλάχιστον το ίδιο, αν όχι να ελαττωθεί, για τα επόμενα δέκα χρόνια.

Η συστηματική φυσική δραστηριότητα

Συνιστάται μέτριας έντασης φυσική δραστηριότητα, που αντιστοιχεί σε περπάτημα με ζωηρό βήμα, διάρκειας 30 λεπτών ημερησίως. Καθώς βελτιώνεται η φυσική κατάσταση συνιστάται άσκηση μέτριας έντασης διάρκειας 60 ή περισσοτέρων λεπτών ημερησίως. Ωφέλιμο θα είναι επίσης ο περιορισμός συνηθειών της καθιστικής ζωής όπως η παρατεταμένη παρακολούθηση τηλεόρασης κ.τ.λ

Ό περιορισμός τροφίμων πλούσιων σε θερμίδες, ροφημάτων με ζάχαρη και του αλκοόλ

Προτείνεται η αποφυγή κατανάλωσης τροφίμων πλούσιων σε θερμίδες (π.χ. τηγανητά, γλυκά) και ποτών που περιέχουν ζάχαρη, ενώ η κατανάλωση φαγητών από ταχυφαγεία πρέπει να γίνεται σπάνια ή ποτέ. Η κατανάλωση αλκοόλ, επίσης αποτελεί αιτία εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου (όπως της στοματικής κοιλότητας, του φάρυγγα, του οισοφάγου και του μαστού πριν και μετά την εμμηνόπαυση), γι αυτό και η ημερήσια κατανάλωση δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα δύο ποτά για τους άνδρες και το ένα ποτό για τις γυναίκες.

Η ενσωμάτωση στο καθημερινό διαιτολόγιο τροφίμων φυτικής προέλευσης

Η ημερήσια κατανάλωση 5 μερίδων (τουλάχιστον 400γρ ) μη αμυλούχων λαχανικών και φρούτων και η κατανάλωση προϊόντων ολικής άλεσης ή οσπρίων σχεδόν σε κάθε γεύμα είναι μια γενική σύσταση. Ταυτόχρονα πρέπει να περιορίζονται οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες όπως τα ζυμαρικά, το άσπρο αλεύρι και προϊόντα αυτού.

Μείωση της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και αποφυγή κατανάλωσης επεξεργασμένων προϊόντων κρέατος

Η συνιστώμενη κατανάλωση κόκκινου κρέατος θα πρέπει να κυμαίνεται στα 300γρ ή και λιγότερα γραμμάρια την εβδομάδα, από τα οποία πολύ λίγα να είναι επεξεργασμένα προϊόντα του (όπως αλλαντικά). Τα πουλερικά και τα ψάρια μπορούν να αντικαταστήσουν ιδανικά το κόκκινο κρέας. Η διαδικασία παρασκευής των τροφίμων ζωικής προέλευσης (κρέας) σε υψηλές θερμοκρασίες έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε σχηματισμό καρκινογόνων ουσιών - κυρίως όταν τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα έρχονται σε άμεση επαφή με τη φλόγα. Αντίστοιχη επίδραση δεν έχει βρεθεί να υπάρχει όταν χρησιμοποιείται ο βρασμός.

Περιορισμός των παστών τροφίμων και άλατος

Προσοχή στην συντήρηση! Ορισμένες μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στη συντήρηση, επεξεργασία και προετοιμασία των τροφίμων αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. Σε αυτές περιλαμβάνονται η επεξεργασία των κρεάτων, η συντήρηση σε αλάτι, τα καπνιστά κ.α. Γι' αυτό και θα πρέπει να αποφεύγονται τα αλμυρά, τα παστά και τα διατηρημένα σε άλμη τρόφιμα, καθώς και η ημερήσια πρόσληψη νατρίου να μην ξεπερνά τα 2,4 γραμμάρια (στις συσκευασίες των τροφίμων το αλάτι αναφέρεται ως νάτριο)

Περιορισμός των τροφίμων που έχουν εκτεθεί στην αφλατοξίνη

Οι αφλατοξίνες αποτελούν μια ομάδα από τις πιο τοξικές ουσίες που βρίσκονται στη φύση. Παράγονται από μύκητες (μούχλα) που αναπτύσσονται κυρίως σε ξηρά φρούτα, ξηρούς καρπούς (φιστίκια), μπαχαρικά, σιτηρά (καλαμπόκι) και σε τυριά, όταν υπάρξουν κατάλληλες συνθήκες υγρασίας και θερμοκρασίας.
**O Δ.Μ.Σ. είναι δείκτης εκτίμησης του βάρους ενός ατόμου και μας δείχνει αν κάποιος έχει βάρος χαμηλότερο του φυσιολογικού ή είναι φυσιολογικός ή υπέρβαρος. Ο Δ.Μ.Σ. υπολογίζεται διαιρώντας το νυν βάρος (σε κιλά) με το τετράγωνο του ύψους (σε μέτρα).