Γνωρίζατε όμως ότι η σωστή διατροφή μπορεί να προστατέψει από την μελλοντική ανάπτυξη καρκίνου;

Ποιες είναι όμως οι συμπεριφορές και οι τροφές αυτές που έχουν συνδεθεί ως επί το πλείστον με την πρόληψη κατά του καρκίνου;

Είναι φανερό ότι η διατροφή που επιλέγουμε να ακολουθήσουμε επηρεάζει αισθητά ένα σύνολο παραγόντων στη ζωή μας που εκτείνεται από την εικόνα του σώματός μας ως την ψυχολογία και την ενεργητικότητα με την οποία αντιμετωπίζουμε την καθημερινότητά μας. Γνωρίζατε όμως ότι η σωστή διατροφή μπορεί να προστατέψει από την μελλοντική ανάπτυξη καρκίνου; Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Αμερικανικό ινστιτούτο καρκίνου, περίπου το 30% όλων των ειδών καρκίνου μπορεί να αποδοθεί στην κακή διατροφή και στην έλλειψη άσκησης.

 Ποιες είναι όμως οι συμπεριφορές και οι τροφές αυτές που έχουν συνδεθεί ως επί το πλείστον με την πρόληψη κατά του καρκίνου; Όπως προαναφέρθηκε η έλλειψη επαρκούς σωματικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με κακή διατροφή που οδηγούν στην παχυσαρκία, αυξάνουν αρκετά τις πιθανότητες για την ανάπτυξη της νόσου και ιδιαίτερα στις περιοχές του οισοφάγου, του παγκρέατος, του ενδομητρίου, του εντέρου, των νεφρών και της χοληδόχου κύστης. Η διόρθωση της παχυσαρκίας αντιθέτως έχει συνδεθεί από τους ερευνητές με χαμηλότερα ποσοστά καρκίνου του εντέρου, του προστάτη και του ενδομητρίου.

Εκτός όμως από τον έλεγχο του βάρους, ιδιαίτερα θετικό είναι το γεγονός ότι έχουμε την δύναμη να θωρακίσουμε το σώμα μας όσο καλύτερα γίνεται ενάντια στον καρκίνο, επιλέγοντας καθημερινά κάποια τρόφιμα με αποδεδειγμένες αντικαρκινικές ιδιότητες. Οι "αντικαρκινικές" αυτές τροφές προέρχονται κυρίως από το φυτικό βασίλειο.

Μια διατροφή πλούσια σε αδιάλυτες και διαλυτές φυτικές ίνες που συναντάμε σε όσπρια, ανεπεξέργαστα δημητριακά (με το φλοιό τους), λαχανικά και φρούτα είναι αποδεδειγμένα προστατευτική ενάντια στον καρκίνο του εντέρου. Ειδικότερα, μια φυτική ίνα που υπάρχει στο λιναρόσπορο, η λιγνίνη έχει βρεθεί ότι προστατεύει από τον καρκίνο του στήθους που προκαλείται από οιστρογόνα.

Βέβαια οι αντικαρκινικές ιδιότητες των φρούτων και των λαχανικών, δεν περιορίζονται στις φυτικές ίνες. Πλήθος χρωστικών όπως το λυκοπένιο στις ντομάτες, η βήτα-κυανίνη στα πατζάρια, η νασουνίνη στις μελιτζάνες κ α προστατεύουν από καρκίνους όπως αυτός του προστάτη (λυκοπένιο) και του εγκεφάλου (νασουνίνη). Σημαντικός είναι και ο ρόλος των πράσινων φυλλωδών λαχανικών που προσφέρουν φολικό οξύ, του οποίου η λήψη από την τροφή (αλλά όχι από συμπληρώματα διατροφής) μειώνει τις πιθανότητες για καρκίνο του παγκρέατος.

Ο τρόπος μαγειρέματος έχει σχετιστεί πολλές φορές με την καρκινογένεση σε έρευνες που δείχνουν ότι το γρήγορο μαγείρεμα σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες ευνοεί την δημιουργία καρκινογόνων ενώσεων. Επίσης, η συχνή χρήση αλλαντικών και κόκκινου κρέατος αυξάνει αρκετά τις πιθανότητες να εμφανιστεί η νόσος.

Παράλληλα, σύμμαχο στο μαγείρεμα αποτελούν τα μπαχαρικά και τα μυρωδικά, μερικά από τα οποία κατέχουν αποδεδειγμένες αντικαρκινικές ιδιότητες. Για παράδειγμα, το σκόρδο προστατεύει από τον καρκίνο του στομάχου και η μαστίχα Χίου από τον καρκίνο του στόματος με την τελευταία να ερευνάται και για τη διακοπή μετάστασης του καρκίνου του πνεύμονα!

Τέλος, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι μπορεί η σωστή διατροφή να μην εξασφαλίζει σε κανένα μας ότι δεν θα αναπτύξει ποτέ καρκινικά κύτταρα, αυξάνει όμως κατά πολύ τις πιθανότητές μας να παραμείνουμε υγιείς.