Το καλοκαίρι τελείωσε.....

...Οι μικροί μαθητές ετοιμάζονται για τη νέα τους σχολική "περιπέτεια". Τετράδια, βιβλία, μολύβια, αλλά και ένα γευστικό και υγιεινό σνακ πρέπει να βρίσκονται στις τσάντες τους καθημερινά.

Η παχυσαρκία αποτελεί μία σύγχρονη μάστιγα και ένα από τα σοβαρότερα θέματα δημόσιας υγείας. Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα τα ποσοστά παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας  έχουν αυξηθεί επικίνδυνα και απαιτείται άμεση αντιμετώπισή της τάσης αυτής. Ένας από τους κυριότερους παράγοντες αύξησης της παιδικής παχυσαρκίας είναι τα κυλικεία των σχολείων και τα τρόφιμα που αυτά πωλούν. Αν και υπάρχει νόμος, από το 2006, που επιτρέπει συγκεκριμένα τρόφιμα και αποκλείει τα λεγόμενα «ανθυγιεινά», τα κυλικεία στα περισσότερα σχολεία τον αγνοούν. Έχουν κυρίως σνακ όπως τυρόπιτες, κρουασάν και άλλα σφολιατοειδή, σάντουιτς με λιπαρές ύλες (μπέικον, ζαμπόν, μαγιονέζα), πατατάκια, μπισκότα, γλυκά και αναψυκτικά. Αντιθέτως, σπάνια θα βρούμε τρόφιμα που ορίζει ο νόμος, όπως φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα, σταφιδόψωμο, τοστ με ψωμί ολικής άλεσης χωρίς μαγιονέζα, γάλα χαμηλό σε λιπαρά, ρυζόγαλο και παστέλι. Συνεπώς, τα παιδιά εκτίθενται σε ανθυγιεινές επιλογές, πλούσιες σε λιπαρά και φτωχές σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες και μέταλλα. Οι γονείς, λοιπόν, δικαίως προβληματίζονται για τη διατροφή των παιδιών τους κατά τις ώρες που βρίσκονται στο σχολείο. Μήπως η λύση βρίσκεται... στο σπίτι; Μια ασφαλής λύση για να μην καταφεύγει το παιδί στο κυλικείο για το κολατσιό του είναι να το παίρνει από το σπίτι. Μερικές προτάσεις για υγιεινά σνακ παρασκευασμένα από τα χεράκια του μπαμπά και της μαμάς είναι:

  • Τοστ ή σάντουιτς με ψωμί ολικής άλεσης,  γαλοπούλα, τυρί χαμηλό σε λιπαρά, λαχανικά και light μαγιονέζα
  • Φρούτα και φυσικοί χυμοί
  • Σπιτικές πίτες (ένα κομμάτι τυρόπιτα ή σπανακόπιτα) και γλυκά (ένα κομμάτι κέικ ή ένα ατομικό τσουρέκι)
  • Κουλούρι, σταφιδόψωμο ή ελαιόψωμο από το φούρνο της γειτονιάς

Οι επιλογές αυτές, σε συνδυασμό με ένα δυνατό πρωινό στο σπίτι, εξασφαλίζει την ενέργεια που χρειάζεται για να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του σχολείου και να αποδώσει τα μέγιστα. Άλλωστε, πληθώρα ερευνών αποδεικνύει τη σχέση ποιότητας και ποσότητας διατροφής με την πνευματική απόδοση. Για έναν έφηβο είναι πιο δύσκολο να παίρνει φαγητό από το σπίτι και να το τρώει στο διάλειμμα, διότι το κυλικείο είναι ένας χώρος κοινωνικοποίησης στον οποίο επιθυμεί να βρίσκεται και συχνά απορρίπτει παρεμβάσεις από την οικογένεια. Ωστόσο, η σωστή διαπαιδαγώγηση και συμβουλευτική ως προς τις διατροφικές του επιλογές είναι η καλύτερη λύση για τον έφηβο. Θα πρέπει να ενημερώνεται τόσο από την οικογένεια όσο και από τη σχολική κοινότητα για τη θρεπτική αξία των τροφίμων στα κυλικεία και τις συνέπειες στην υγεία του και να παίρνει τις δικές του αποφάσεις.