Διαβάστε τις πιο σύγχρονες εξελίξεις για το φαινόμενο αυτό.

Το μεταβολικό σύνδρομο είναι ένας όρος που παρουσιάζει συνολικά μια σειρά μεταβολικών νοσημάτων, η ταυτόχρονη ύπαρξη των οποίων αυξάνει κατακόρυφα τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Το μεταβολικό σύνδρομο είναι μια πολυπαραγοντική νόσος που χαρακτηρίζεται, μεταξύ άλλων, από υψηλές τιμές γλυκόζης, χοληστερόλης, τριγλυκεριδίων και αρτηριακής πίεσης, καθώς και αυξημένη περιφέρεια μέσης (κεντρική παχυσαρκία). Είναι μία νόσος που χαρακτηρίζεται από προοδευτική εξέλιξη και διαταράσσει σταδιακά το μεταβολισμό. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θεσπίσει τα εξής κριτήρια για την ύπαρξη μεταβολικού συνδρόμου:

 

• Γλυκόζη (σάκχαρο) νηστείας – τιμή μεγαλύτερη από 110 mg/dl

• Τριγλυκερίδια – τιμή μεγαλύτερη από 150 mg/dl • HDL (καλή) χοληστερόλη – τιμή μικρότερη από 40 mg/dl για γυναίκες και 35 mg/dl για άνδρες

• Αρτηριακή πίεση – τιμή μεγαλύτερη από 140/90 mmHg

• Περιφέρεια μέσης (κεντρική εναπόθεση λίπους) – τιμή μεγαλύτερη από 88 εκατοστά για γυναίκες και 102 εκατοστά για άνδρες. Για να θεωρηθεί ένα άτομο ότι πάσχει από μεταβολικό σύνδρομο θα πρέπει να πληροί τουλάχιστον τρία από τα πέντε αυτά κριτήρια. Πληθώρα μελετών αποδεικνύουν ότι κάθε ένα από τα παραπάνω κριτήρια αποτελεί παράγοντα κινδύνου και κάποια από αυτά, όπως η αρτηριακή πίεση, ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση κάποιου καρδιαγγειακού νοσήματος. Η συνδυαστική ύπαρξη των παραπάνω, όμως, αυξάνει κατακόρυφα την πιθανότητα αυτή. Τα αίτια που οδηγούν στην εμφάνιση μεταβολικού συνδρόμου είναι τα εξής:

• Υψηλή ενεργειακή πρόσληψη σε σχέση με κατανάλωση. Με άλλα λόγια, οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε από τη διατροφή μας είναι περισσότερες από αυτές που καταναλώνουμε. Έτσι, το βάρος αυξάνεται και αποθηκεύεται στον οργανισμό κυρίως με τη μορφή λίπους. Για τους άνδρες, ειδικότερα, καθώς και για τις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, το λίπος αποθηκεύεται γύρω από την περιοχή της κοιλιακής χώρας, οδηγώντας στην εμφάνιση κεντρικής παχυσαρκίας.

• Χαμηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας. Αποτελεί κύριο αίτιο χαμηλών καύσεων που συμβάλλει στην αύξηση του βάρους, σε συνδυασμό με την αυξημένη πρόσληψη θερμίδων. Συνολικά, η καθιστική ζωή και η έλλειψη άσκησης συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση του βάρους μας.

• Γενετικοί παράγοντες. Έχει αποδειχθεί ότι πολλά χαρακτηριστικά του μεταβολικού συνδρόμου είναι «γραμμένα» στο DNA και μεταφέρονται από γενιά σε γενιά. Η ενεργοποίηση, ωστόσο, των γονιδίων αυτών σχετίζεται άμεσα με περιβαλλοντικές επιρροές που ευνοούν την εμφάνιση παχυσαρκίας. Οι τελευταίες συστάσεις αναφέρουν τη σημασία της, έστω και μικρής, απώλειας βάρους στη βελτίωση των βιοχημικών δεικτών και της επιρροής αυτών στη μείωση του κινδύνου για κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα. Πρόσφατη μετα-ανάλυση έδειξε ότι απώλεια βάρους της τάξης του 5% μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη τύπου ΙΙ κατά 20% για τα επόμενα 4 έτη.

Ακόμη, μία άλλη μελέτη έδειξε ότι η εφαρμογή καθημερινής αερόβιας άσκησης μειώνει την περιφέρεια μέσης, ακόμη και όταν δεν επιτυγχάνεται απώλεια βάρους! Ακολουθήστε λοιπόν τα παρακάτω βήματα:

• Ξεκινήστε έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, βασισμένο στα πρότυπα της Μεσογειακής Διατροφής.

• Οργανώστε, σε συνεργασία με το διαιτολόγο σας, ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους, με απώτερο στόχο τη βελτίωση των βιοχημικών δεικτών και τη μείωση της περιφέρειας μέσης.

• Ξεκινήστε άσκηση μικρής έντασης ή/και μικρής διάρκειας (περπάτημα, ποδήλατο).

• Ανακαλύψτε τα οφέλη της αλλαγής τρόπου ζωής και διατηρείστε τις αλλαγές αυτές από εδώ και στο εξής.