Μπορούμε να καθορίσουμε εμείς οι ίδιοι τι θα τρώμε και παράλληλα να χάσουμε το επιθυμητό βάρος; Πώς μπορούμε να κάνουμε τις σωστές επιλογές;

Μία νέα θεωρία από τις ΗΠΑ, η διατροφή με βάση τη διαίσθηση υποστηρίζει ότι μπορούμε να κάνουμε τις σωστές επιλογές αρκεί να το θέλουμε πραγματικά.

 

 

 

 

Η απώλεια βάρους ακολουθεί συχνά τα εξής βήματα:

  1. Τύψεις για την εικόνα σώματος και επιθυμία για ένα καλύτερο σώμα και καλύτερη υγεία
  2. Επίσκεψη σε ένα διατροφολόγο
  3. Εφαρμογή προγράμματος απώλειας βάρους
 

Μια νέα τάση έρχεται από τις Η.Π.Α. και αποτελεί εναλλακτική πρόταση για το τρίτο βήμα. Ένα διατροφικό πρόγραμμα απώλειας βάρους βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στον ενεργειακό περιορισμό, τον οποίο ο «ασθενής» οφείλει να ακολουθήσει πιστά. Έτσι, υπάρχουν συχνά διάφοροι περιορισμοί και αποκλεισμοί τροφίμων που κατά γενική ομολογία θεωρούνται θερμιδογόνα, όπως γλυκά, σφολιάτες, πατατάκια κ.ά. Ένα πρόγραμμα όμως δε λαμβάνει υπόψη την ψυχολογία του ατόμου που ετοιμάζεται να κάνει αυτήν την αλλαγή καθώς και την πίεση που του ασκείται στην προσπάθειά του να χάσει το περιττό βάρος. Η διατροφή με βάση τη διαίσθηση (μετάφραση του όρου intuitive eating) προτείνει να ακούμε το σώμα μας και τις ανάγκες του, καθώς και να τρώμε αυτό που πραγματικά επιθυμούμε εκείνη τη στιγμή. Μπορεί αρχικά το πλάνο αυτό να ακούγεται «ονειρικό», διότι είμαστε ελεύθεροι να τρώμε ό,τι θέλουμε, αλλά η φιλοδοξία είναι ότι σύντομα θα υπάρξει διαχωρισμός των τροφών που μετά την κατανάλωσή τους θα μας κάνουν να αισθανόμαστε όμορφα ή άσχημα. Προτείνεται, με άλλα λόγια, η αντικατάσταση ενός γλυκού, που θα μας δώσει πρόσκαιρη ικανοποίηση και στη συνέχεια θα δημιουργήσει αρνητικά συναισθήματα, με ένα υγιεινό σνακ, υψηλό σε θρεπτικότητα και χαμηλό σε θερμίδες. Η αλλαγή αυτή θα αφορά την προσωπική αλλαγή στάσης απέναντι στα τρόφιμα αυτά με βάση τα συναισθήματα που μας προκαλούν. Σημαντικό ρόλο, επομένως έχει η οπτική με την οποία αντιμετωπίζουμε το φαγητό στην καθημερινότητά μας. Η διατροφή με βάση τη διαίσθηση δεν ακολουθεί συγκεκριμένο πρότυπο, αλλά θέτει ως ισχυρή προϋπόθεση τη συνειδητή κατηγοριοποίηση των τροφίμων ανάλογα με τα συναισθήματα που μας προκαλούν. Πλεονεκτήματα αυτής της μεθόδου είναι:

  • Δεν υπάρχει αποκλεισμός τροφών αλλά κατηγοριοποίησή τους,
  • Είναι λιγότερο πιθανή μία διατροφική διαταραχή ή εμμονή με κάποιο τρόφιμο, αφού δεν αποκλείεται κανένα,
  • Οι επιλογές τροφίμων είναι συνειδητές, όπως συνειδητά είναι και τα αποτελέσματα που αυτές θα αποφέρουν.

Εν κατακλείδι, η απώλεια βάρους είναι κάτι παραπάνω από ένα χαρτί με οδηγίες. Πρέπει πρώτα από όλα να περιλαμβάνει την εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση του ατόμου, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψην την ψυχολογία και το βαθμό ετοιμότητάς του. Η ιδέα του intuitive eating βασίζεται στον έλεγχο του εαυτού μας ως προτεραιότητα για την επιτυχή απώλεια βάρους.