Η κινόα είναι ένα τρόφιμο το οποίο χρησιμοποιούνταν ήδη από την αρχαιότητα. 

Έχει επανέλθει στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια και από πολλούς χαρακτηρίζεται ως μία ακόμα υπερτροφή. Προέρχεται από τις Άνδεις και το 92% της παγκόσμιας παραγωγής της γίνεται στο Περού και τη Βολιβία. Ως επί το πλείστον, το μέρος του φυτού που καταναλώνεται είναι οι σπόροι, αλλά μπορούν να καταναλωθούν και τα φύλλα της. Οι σπόροι της μαγειρεύονται και χρησιμοποιούνται όπως και το ρύζι και αν και δεν συγκαταλέγονται στην κατηγορία των δημητριακών, μπορούν να υποκαταστήσουν άξια το ρύζι, τη σίκαλη, τη βρώμη και το σιτάρι.

Η διατροφική της αξία είναι ιδιαίτερα υψηλή και αυτός είναι και ο λόγος που την καθιστά τόσο δημοφιλή. Η υψηλή πρωτεϊνική της σύσταση είναι ένα από τα δύο μεγαλύτερα πλεονεκτήματά της σε σύγκριση με τα δημητριακά. Παρέχει μία ισορροπημένη ποσότητα όλων των απαραίτητων αμινοξέων, δηλαδή εκείνων που δεν μπορεί ο οργανισμός να συνθέσει από μόνος του. Για το λόγο αυτό μπορεί να είναι ένα βασικό συστατικό μιας χορτοφαγικής δίαιτας και να υποκαταστήσει τα ζωικά προϊόντα όσον αφορά την πρωτεΐνη. Το δεύτερο σημαντικό πλεονέκτημα της κινόας είναι η απουσία γλουτένης και έτσι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί άφοβα για την παρασκευή γευμάτων για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη ή απλώς ακολουθούν μία δίαιτα ελεύθερη γλουτένης. Συμπληρωματικά, η κινόα είναι μία πολύ καλή πηγή και άλλων θρεπτικών συστατικών. Συγκεκριμένα, περιέχει ω3 και ω6 λιπαρά οξέα σε καλή αναλογία, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και καλή πηγή βιταμίνης Ε, μαγνησίου, ψευδαργύρου και σιδήρου.

Κλείνοντας, η κινόα δεν είναι αδίκως ένα από τα τρόφιμα με συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον από τη βιομηχανία. Πέρα από την υποκατάσταση τροφίμων σε ειδικές δίαιτες, όπως τη χορτοφαγική και την ελεύθερη γλουτένης δίαιτα, μπορεί να αποτελέσει ένα θρεπτικό τρόφιμο ακόμα και στη διατροφή του κοινού πληθυσμού, λόγω της ευγεστότητάς της. Δοκιμάστε συνταγές με βάση την κινόα, ξεκινώντας από σαλάτες, σούπες ή ριζότο.