Ένα ρόφημα με κύριο συστατικό την καφεΐνη, πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες και μηδέν θερμίδες! Απολαύστε!

Οι συνεχείς μελέτες γύρω από την επίδραση του καφέ στη υγεία μας αποδεικνύουν το σημαντικό του ρόλο.

Ο καφές είναι ένα παγκόσμια διαδεδομένο ρόφημα, το οποίο κατασκευάζεται από τα καβουρδισμένα και αλεσμένα σπέρματα της καφέας ή καφεόδεντρου. Υπάρχουν δύο βασικά είδη καφεόδεντρου  τα οποία παράγουν τις δύο ποικιλίες οι οποίες και στηρίζουν το παγκόσμιο εμπόριο του καφέ: η καφέα Αραμπίκα και η καφέα Ρομπούστα. Κάθε είδος καφέ αποτελείται από ένα μείγμα των δύο αυτών ποικιλιών. Οι δράσεις του καφέ στην υγεία μας στηρίζονται στο ένα και μοναδικό συστατικό που περιέχει: την καφεΐνη. Πιο αναλυτικά, οι επιδράσεις του καφέ αφορούν:

  • Το νευρικό σύστημα: Η καφεΐνη προκαλεί διέγερση του νευρικού συστήματος, αυξάνοντας την εγρήγορση, την ενεργητικότητα και το αίσθημα της προσοχής. Ακόμη, βελτιώνει τη διάθεση και προάγει θετικά συναισθήματα.
  • Το αναπνευστικό σύστημα: Η καφεΐνη έχει βρογχοδιασταλτική δράση και βελτιώνει την αναπνοή.
  • Το γαστρεντερικό σύστημα: Η καφεΐνη αυξάνει την κινητικότητα του εντέρου.
  • Το σύνολο του οργανισμού μας σε σχέση με την πρόληψη σε πολλές ασθένειες: Πληθώρα μελετών αναδεικνύουν τον καφέ ως ένα ρόφημα που προστατεύει από την εμφάνιση ασθενειών όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου ΙΙ και πιθανώς κάποιες μορφές καρκίνου. Αυτό οφείλεται στην υψηλή συγκέντρωση αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχονται στον καφέ, κυρίως αυτών που ανήκουν στην οικογένεια των πολυφαινολών (χλωρογενικό και καφεΐκό οξύ). Οι αντιοξειδωτικές ουσίες είναι γνωστές για την καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών που παράγονται στον οργανισμό μας από διάφορες μεταβολικές διεργασίες και προωθούν την οξείδωσή του.
  • Την υδάτωση του οργανισμού: Είτε ένα φλιτζάνι καφές φίλτρου (200 ml νερό) είτε ένας espresso (30 ml νερό) μας παρέχουν απαραίτητες ποσότητες νερού για την καθημερινή μας ενυδάτωση.

Οι ειδικοί συστήνουν την πρόσληψη έως 400 mg καφεΐνης καθημερινά, προκειμένου να απολαμβάνουμε τα οφέλη της, δηλαδή έως 4 – 5 φλιτζάνια. Έρευνες δείχνουν ότι μεγαλύτερη πρόσληψη καφεΐνης σχετίζεται με διαταραχές στη διάθεση, αυξημένη αρτηριακή πίεση και αυξημένη διούρηση.

Πόσες θερμίδες έχει ο καφές;

Ο καφές από μόνος του δεν περιέχει θερμίδες. Η ζάχαρη, το γάλα και άλλα υλικά που προσθέτουμε στους διάφορους καφέδες επιβαρύνουν το θερμιδικό περιεχόμενο του ροφήματος.

  • Ένα κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη, λευκή, καστανή ή μαύρη, μας δίνει 20 θερμίδες
  • Μία μερίδα γάλα χαμηλό σε λιπαρά (30γρ) μας δίνει 15 θερμίδες ενώ ίδια ποσότητα πλήρους γάλακτος 20 θερμίδες
  • Το αφρόγαλα που περιέχεται σε έναν από τους πιο διαδεδομένους καφέδες, τον cappuccino, ποικίλει σε θερμίδες, ανάλογα με τον τρόπο που παρασκευάζεται. Άπαχο ή πλήρες γάλα, χρήση ή μη κρέμας γάλακτος μπορούν να εκτοξεύσουν τον καφέ μας στις 150 θερμίδες!

Ακόμη υψηλότερο είναι το ποσό των θερμίδων όταν προσθέτουμε στον καφέ μας κρέμα γάλακτος, παγωτό και αλκοόλ.

Ποιο είδος καφέ να επιλέξω;

Στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν πολλά είδη καφέ, οπότε έχουμε πολλές επιλογές. Κάθε είδος καφέ έχει διαφορετική περιεκτικότητα σε καφεΐνη και αντιοξειδωτικές ουσίες.

  • Ελληνικός (ή τούρκικος) καφές

    Ένα μικρό φλιτζάνι παραδοσιακού ελληνικού καφέ περιέχει 40 mg καφεΐνης ενώ χαρακτηρίζεται για την υψηλή περιεκτικότητά του σε αντιοξειδωτικά. Μάλιστα, το καβούρδισμα στο οποίο υπόκειται οδηγεί στην παραγωγή των αντιοξειδωτικών ουσιών μελανοϊδινών, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τη συγκέντρωσή τους στον καφέ και επομένως τα οφέλη για την υγεία μας.
  • Στιγμιαίος καφές

    Στην Ελλάδα έχουμε την παγκόσμια πατέντα του κρύου στιγμιαίου καφέ ή αλλιώς φραπέ. Αντίθετα με την κοινή πεποίθηση, περιέχει μόλις 65 mg καφεΐνης.
  • Καφές φίλτρου ή γαλλικός ή αμερικάνικος

    Ένα φλιτζάνι καφέ φίλτρου περιέχει 80 – 120 mg καφεΐνης.
  • Espresso

    Είτε σκέτος (espresso) είτε με γάλα και αφρόγαλα (cappuccino), ο καφές espresso μας παρέχει 60 – 80 mg καφείνης ανά μερίδα 30 ml, ενώ χαρακτηρίζεται από υψηλή συγκέντρωση αντιοξειδωτικών ουσιών.

 
Απολαύστε λοιπόν άφορα το καφεδάκι σας καθημερινά, για ενέργεια, τόνωση, καλή διάθεση και … καλή υγεία.