Όλες οι απαντήσεις σε ένα γιορταστικό, Χριστουγεννιάτικο άρθρο.

Πόσες θερμίδες έχει μία μερίδα γαλοπούλα; Με ποια υλικά να γεμίσω τη γαλοπούλα ώστε να μην έχει πολλές θερμίδες; Το μελομακάρονο ή ο κουραμπιές έχει λιγότερες θερμίδες;

Οι γιορτές των Χριστουγέννων είναι γεμάτες οικογενειακές και φιλικές στιγμές γύρω από ένα στολισμένο και πλούσιο με εδέσματα τραπέζι. Πολλά από τα τρόφιμα που περιλαμβάνονται στο γιορτινό τραπέζι τα καταναλώνουμε μόνο την περίοδο των Χριστουγέννων ( ιδίως τα γλυκά) ενώ άλλα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου (γαλοπούλα, πατάτες). Τα κυριότερα, λοιπόν, τρόφιμα είναι:

 

  • Γαλοπούλα

    Ίσως το πιο βασικό συστατικό ενός γιορτινού Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού. Κατατάσσεται στην κατηγορία του άπαχου κρέατος, αφού 120 γρ. στήθος αποδίδουν 175 kcal και 7 γρ. λίπους. Αν διαλέξουμε άλλο τμήμα γαλοπούλας (σκούρο κρέας) τότε το ποσό λίπους αυξάνεται.
  • Γέμιση

    Επειδή η γέμιση είναι αναπόσπαστο κομμάτι του χριστουγεννιάτικου γεύματος, προτιμούμε να αποτελείται από ρύζι, κάστανα ή ξηρούς καρπούς (πολυακόρεστα λιπαρά οξέα) ή σταφίδες και όχι κιμά ή αλλαντικά. Έτσι, ανά 100 γρ. γέμισης έχουμε 120 kcal και 7 γρ. λίπους.
  • Πατάτες

    Η κύρια πηγή αμύλου, μαζί με το ψωμί, σε κάθε Χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Μία μικρή πατάτα μεγέθους αυγού μας δίνει περίπου 80 θερμίδες.
  • Κουραμπιές

    Ένας μέτριος κουραμπιές (40-50γρ.) αποδίδει 180-200 kcal και 10-15 γρ. λίπους, ιδίως κορεσμένου λόγω προσθήκης βουτύρου.
  • Μελομακάρονο

    Ένα μέτριο μελομακάρονο (40-50 γρ.) αποδίδει 200 -220 kcal και 10 γρ. λίπους που προέρχεται από το ελαιόλαδο. Αν προστεθεί σοκολάτα, τότε οι θερμίδες αυξάνονται στις 270.
  • Βασιλόπιτα

    Ένα κομμάτι παραδοσιακή βασιλόπιτα (110γρ.) αποδίδει 380 kcal, ποσό που αυξάνεται όταν η βασιλόπιτα είναι τύπου κέικ.
  • Δίπλες

    Μία δίπλα (60-70γρ) περιέχει 200-230 kcal, ανάλογα με την ποσότητα μελιού που θα υπάρχει.

 

Μελομακάρονο ή κουραμπιές;

Το «αιώνιο» ερώτημα για όσους δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς γλυκό αλλά παράλληλα έχουν μέτρο στη διατροφή τους. Το θερμιδικό περιεχόμενο των δύο γλυκών είναι περίπου το ίδιο, 180-220 θερμίδες. Τα ποιοτικά υλικά με τα οποία φτιάχνεται ένα μελομακάρονο έναντι αυτών που φτιάχνεται ο κουραμπιές είναι η σημαντική διαφορά μεταξύ τους. Το μελομακάρονο έχει ελαιόλαδο και μέλι ενώ ο κουραμπιές βούτυρο και ζάχαρη. Οπότε το μελομακάρονο υπερτερεί ... στα «σημεία».

Πώς μπορώ να κάνω το τραπέζι μου λιγότερο ... λιπαρό;

Πολλά από τα Χριστουγεννιάτικα εδέσματα περιέχουν λιπαρά, όμως σε κάποια από αυτά υπάρχουν τα λεγόμενα «καλά» λιπαρά, δηλαδή μονοακόρεστα και πολυακόρεστα. Τρόφιμα πλούσια σε καλά λιπαρά είναι το ελαιόλαδο (για το μαγείρεμα και τις σαλάτες), το μελομακάρονο και οι ξηροί καρποί της γέμισης της γαλοπούλας. Δώστε έμφαση στα τρόφιμα αυτά και καταναλώστε με μέτρο τρόφιμα πλούσια σε ζωικά λιπαρά όπως ο κουραμπιές και η γαλοπούλα. Ακόμη, ξεκινήστε το γεύμα σας με μία σαλάτα πλούσια σε βιταμίνες, φτωχή σε θερμίδες, που θα ελαττώσει τη συνολική ποσότητα που θα καταναλωθεί από τα υπόλοιπα τρόφιμα.